De smarte funktioner gør, at jeg tager mine høreapparater på hver eneste morgen
– En hørehistorie om Peter Frederik, Indehaver af NemtRegnskab.dk og høreapparatbruger.
Peter Frederik er en aktiv herre på 76 år fra Karlslunde. Han har fejret Guldbryllup med sin kone Birthe. Peter har en livslang baggrund i den finansielle sektor. Gennem de sidste 15 år har han arbejdet som selvstændig og hjulpet mange forskellige firmaer i hele Danmark med bl.a. at lære at bogføre på en nemmere måde. Han yder fjernsupport, når regnskabet eller IT-programmerne driller, og det bliver til mange telefonsamtaler i løbet af dagen.
Jeg var 5 år om at få mine første høreapparater
”Jeg vidste godt, at jeg skulle have høreapparater. Det havde min ørelæge fortalt mig. Min kone havde også længe sagt til mig, at jeg ikke kunne høre ordentligt. Dels var jeg vel lidt forfængelig omkring det hele, og dels mente jeg heller ikke selv, at det var så slemt. Jeg var godt klar over, at jeg mistede nogle ord og sammenhænge, især når jeg så TV”, fortæller Peter med stor ærlighed. ”Speed-snakkerne” kalder Peter de nyhedsoplæsere, som taler i højt tempo, og som fik ordene til at flyde lidt sammen for ham. Det er Peters første sæt høreapparater, og han er meget glad for at få hjælp til at høre bedre. Han har valgt en udgave uden genopladelige batterier udelukkende på grund af størrelsen. ”Jeg har meget små ører. De genopladelige var lidt tykkere, og de gav mig altså flyveører. Det gør de her ikke, hvor jeg bruger almindelige batterier. Min forfængelighed vandt altså over bekvemmeligheden lige på den del”, fortæller han med et let grin. Peter bruger også briller, og det går helt fint med at have både briller og høreapparater på.
Jeg solgte min iPod
Der er stor forskel på den enkelte hørenedsættelse, og hos Peter handler det om at få hjælp til at kunne høre de høje toner. Han fortæller, at med høreapparaterne går lyden meget tydeligt ind, når han f.eks. er til foredrag. Det gør, at han kan være tilstede uden at skulle anstrenge sig for at høre. Peter kalder det ”krymmel på toppen”, når han omtaler de smarte, trådløse funktioner. Ved at bruge streaming af lyd og håndfri telefon betyder det, at han får lyden direkte i ørerne via høreapparaterne.
Når man er musikelsker som Peter, er lyden i det hele taget vigtig. Via høreapparaterne hører han både radio, musik og podcasts og kan også tage telefonen, selvom mobiltelefonen ligger ved siden af eller er i baglommen. Det samme gælder, når han kører bil og bruger Google Maps. ”Drej til venstre”, siger en stemme direkte i ørerne til mig, mens mobilen ligger et helt andet sted, smiler Peter. Peter fortæller også, at lyden er så fin, at den faktisk er bedre end det, han er vant til høre, når han kører bil. Det, at han kan udnytte sine høreapparater til streaming af lyd, gjorde, at han valgte at sælge sin Apple iPod. ”Det er bare krymmel med de super fine features, der spiller sammen med mobilen og andre enheder”.
Høreapparaterne har haft positiv indvirkning på min tinnitus
Musik og radio kan være gavnlig for mange ting. Når Peter vil slappe af, lytter han til musik, podcasts og meget taleradio. Skulle han mangle en funktion i høreapparater, skulle det være en ”jeg er on air”-lampe, så folk kan se, at han lytter via sine høreapparater og derfor ikke er helt kontaktbar. Med de små høreapparater på ørerne er det ikke altid nemt for andre at se, hvad han lige går og lytter til – eller ikke lytter til. Han har fundet ud af, at han ved hjælp af musikken ikke længere bemærker sin tinnitus. Især når han lytter til Alberte. Der findes forskellige programmer dedikeret til af afhjælpe tinnitus, men for Peter er det nok at lytte til sin yndlingsmusik. Det får afledet opmærksomheden, så hans ”syden” for ørerne bliver sat lidt på pause. Dette var naturligvis også med i overvejelserne, inden valget blev truffet.
Høreapparater, der ligger i skuffen, er ikke den rigtige løsning
Peter mødes et par gange om året med gode bekendte i en vinklub, og sidst de mødtes, fortalte Peter om sine oplevelser med at få høreapparater. Det sker desværre af og til, at høreapparater lander i skuffen i stedet for at blive brugt. Peters erfaringer med at finde frem til, hvilken forskel høreapparaterne kan gøre for at høre bedre, viste sig at inspirere nogle af de andre. Det er også derfor Peter gerne vil dele sin hørehistorie med dig, som sidder og læser dette. Høreapparater kan være en meget stor hjælp – og en stor glæde – i hverdagen, når de bliver tilpasset korrekt ud fra de behov, de skal kunne opfylde. Peter overvejede aldrig det offentlige tilbud pga. for lange ventetider. Han valgte at købe sine høreapparater hos Syddansk Høreklinik, fordi han kunne få de høreapparater, han havde udset sig til markant billigere priser end andre steder. Han har også været meget glad for den service, der er med i den samlede pakke.
Peter er en problemknuser. Han elsker at bruge avancerede digitale værktøjer til at kunne hjælpe sine kunder. Den tilgang smittede også af, da han skulle vælge sit første sæt høreapparater. Han tog sig nemlig tid til at undersøge de forskellige muligheder og afprøvede 4 forskellige sæt, inden valget blev truffet. Under afprøvningen opdagede han, at der er stor forskel i lyden i høreapparaterne men også, at der findes smarte, trådløse funktioner, som kan gøre en stor forskel i det daglige.
Et godt råd fra Peter til dig, der overvejer at få høreapparater
”Gå ud og afprøv de forskellige muligheder. Du ved ikke, hvordan høreapparaterne lyder eller, hvad du muligvis har brug for af ekstra funktioner, før du har afprøvet dem. Der er stor forskel på både pris og funktion, og du skal ikke tage det første og bedste. Afprøv mindst 3 forskellige par, brug internettet til at søge forskellig information og vigtigst af alt:
Få det bedste, som passer til dig – og til en fair pris.
Ligger dine høreapparater i skuffen, har du endnu ikke fundet frem til den løsning, du har brug for.
Copyright 2019: Syddansk Høreklinik